IDROTTEN VART ÄR DEN PÅ VÄG!!????

Hej allihop!
Idag är jag frustrerad eller rättare sagt förtvivlad, på idrotten eller rättare sagt på ledningens filosofi det enda det hänger på är girighet och makt. Jag undrar hur detta ska bli i framtiden? Inte konstigt att det går dåligt för klubbar över lag, själv skriver jag utifrån egna erfarenheter . Jag och många med mig anser att det brister på ledarskap och handledning, risken är att om detta saknas så kan man inte leda en grupp, risken är stor att det blir ett låt gå ledarskap och manipulation samt falskhet kommer in i bilden, och då undrar jag om det är kunskapsmässiga aspekter man bygger på? Eller ? Är det den som kan fjäska mest som får tränaren att se deras barn ,och på så vis får spela mer, av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara fel barn som har talang och vad gör man då ,jo då ska dom knäckas och psykas för härregud om det inte skulle vara tränarens son eller dotter eller tränarens bästa väns barn, tänk om det kommer nya ansikten utifrån det visar sig vara en talang så istället för att bära dem framåt så vill man helst stoppa dom i en säck och knyta ihop.

Det som skrämmer är alla dessa fårskockar som bara tycker att så här är det, vågar de inte till handling så ska de bara vara tyst! annars så är det  en stor portion stor rädsla.Då är jag glad att jag vågar vara mig själv och utmärkas i mängden. För det kommer att vinna i längden.Hur man kan tro att detta ska gynna ungdomsverksamheten då är man ganska blind, hur man inom hockeyn använder sig an toppning, vad det nu innebär? Att av ren girighet tillåta vissa spelare får användas till den maxgräns att man inte anser att man bryter ner dom i stället för att bygga upp dom. Jag undrar vad kunskapen om kroppen och hormonerna tog vägen vet dom igentligen hur människokroppen fungerar? Och det som glöms mäst av allt är den psykologiska biten och den mentala biten. Den är oerhört viktig del den gör underverk , det man vet är att  idrotten svider  både kroppsligt och psykisgt. Undra hur vi vuxna skulle känna oss i ungdomarnas läge.

Ta bara situationen då man sätter likasinnade på bänken  och låter de känna sig misslyckade utan förklaring!
Vissa andra får göra det mesta,de får göra fel , de får vara uppstudsiga  utan tillrättavisning. Sen en till sak!, tänker man på att man samtidigt som man tror att man gör en välgärning så är det igentligen tvärsom.

Jag tycker att man ska börja om från början och tänka långsiktigt. Man måste börja se individerna vad har de för kapacitet, vad behövs för att höja deras kapacitet på rätt sätt, man måste börja tänka på maten sömnen, och framförallt måste man se över kamraskapet, mobbing måste stävjas till den största möjlighet som finns det är 0 tolerans nivå som gäller. Där måste skygglapparna bort likaså fjäsket som är ganska stort.

Jag tycker att klubbarna ska vara tvungna att ha utbildade ledare de ska veta vad psykologi är , etik och moral samt veta hur människokroppen fungerar samt hormoner. Ska klubbarna kunna få fram sina egna produkter så måste dom tänka om, inte så konstigt att det går som det går för en del jag tycker att det är konstigt att de inte ser mönstret i misslyckande säsonger när jag ser det, det är för mucket prestige kring tränare och för mycket girighet. Vart tog ödmjukheten och tilliten vägen???


Detta ämne kommer jag att återkomma till, det finns så mycket att skriva om, som ledare så kan jag ochså se att dom får ta mycket skit, det beror oftast att man inte tror sig kunna leda just därför skulle varje ledare gå tex en ledarskaps kurs vi skulle få en helt annan stab ,det är många duktiga tränare som kommit med en ny träningsfilosofi men blivit ratade pga detr blev obekvämt ack så synd som sagt bort med skygglapparna och in med ett nytt tänk för en ny framtid och för att bevara idrotten som i dag är ganska vilsen det är en enda stor girighet och pengar som styr!!!!

MVH MIA

 


Kommentarer
Postat av: Göran E

Kan bara säga att du har så förbaskat rätt i allt du skriver Mia. Problemet är bara att få våra idrottsklubbar att fatta detta för det är som du säger, det hänger på pengar, fjäsk, gentjänster, mutor jag vet inte allt.

2010-02-23 @ 13:28:04
URL: http://citronit.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Vill också kommentera det här men blir så förbannad så jag vet inte vart jag ska börja...eller sluta för den delen!

Det finns ta mig f-n snart inte en enda sport som barn och ungdomar kan hålla på med bara för att dom tycker det är roligt..! Alla ska bli proffs (vilket ju är helt omöjligt) och i slutändan så är det ju precis det du säger Mia, som ligger till grund för allt det här ! PENGAR!

Man undrar när och om dessa drivande personer någonsin kommer att inse att det inte håller i längden, tror tyvärr inte det, inte så länge de i "toppen" består av desperata vuxna som använder barnen för att uppfylla sina egna misslyckade drömmar. Nej in med utbildade ödmjuka och bra vuxna förebilder, som lär barnen att vi alla är unika och duger som vi är,trots att vi misslyckas ibland.

Britta

2010-02-23 @ 17:03:32
Postat av: Sabina

Ja!! Jag håller också med...det är för jä...ligt helt enkelt...Det sorliga är att dom sollas bort så tidigt...barn/ungdomar utvecklas ju runt 15-19 år hur tänker dom???

2010-02-28 @ 18:55:04
Postat av: Sabina

Ja!! Jag håller också med...det är för jä...ligt helt enkelt...Det sorliga är att dom sollas bort så tidigt...barn/ungdomar utvecklas ju runt 15-19 år hur tänker dom???

2010-02-28 @ 18:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0